Czym jest profil motywacyjny RSMP®?
RSMP -(tak jak RMP)- jest w pewnym sensie miernikiem życiowej satysfakcji, listą czynników (motywatorów, potrzeb) niezbędnych do osiągnięcia zadowolenia, tyle że przeznaczonym dla młodzieży do 25 roku życia. Poznając dokładnie swoje potrzeby, młody człowiek dowiaduje się, co konkretnie stymuluje go do działania. Na czym konkretnie mu zależy (jak bardzo) oraz dlaczego? Wie wówczas dokładnie, które ważne dla niego potrzeby powinien zaspokajać, aby czuć wewnętrzny spokój, zadowolenie i mieć poczucie, że nic nie robi wbrew swojemu charakterowi i naturze, że żyje w zgodzie ze sobą.
Gdy żyjesz w zgodzie ze sobą, w zgodzie ze swoimi potrzebami, zgodnie z tym, co Ciebie w życiu napędza masz szansę czuć się szczęśliwy i spełniony! Każdy z nas ma w sobie nieskończone pokłady motywacji, tylko niektórzy jeszcze ich nie odkryli.
Brak motywacji to po prostu rozdźwięk pomiędzy motywatorami człowieka a tym, co robi.
Rozdźwięk pomiędzy motywatorami, a celami, które sobie stawia lub jemu stawiają.
Metodę badanie motywacji- RSMP opracował prof. Steven Reiss, wraz ze swoim zespołem specjalistów z zakresu psychologii i psychiatrii. Głównym ich założeniem było dotarcie do wewnętrznych motywów warunkujących sposób myślenia i działania każdego człowieka. Dzięki badaniom, które wówczas przeprowadzili jesteśmy w stanie, patrząc na wynik profilu RSMP, odpowiedzieć na pytanie: dlaczego młody człowiek zachowuje się tak jak się zachowuje i wybiera dla siebie akurat to, co wybiera? Co nim kieruje? Na czym mu zależy? I jak bardzo mu na tym zależy? Badania wyglądały następująco… Posiłkując się współczesnymi teoriami psychologii motywacji, profesor Reiss wyselekcjonował 500 czynników wpływających na motywację i realizację celów. Zespół badawczy rozesłał ankiety do 25 tysięcy osób na czterech kontynentach z prośbą o zakreślanie swoich motywacji. Po kilku latach badań, komputerowego odsiewania wyników i pogłębionych wywiadów, zespół prof. Reissa otrzymał listę 16 obszarów motywacyjnych właściwych dla całej populacji. W kolejnym kroku opracował precyzyjne pytania (stworzył test RMP oraz RSMP), aby te obszary (potrzeby/motywatory) jak najdokładniej weryfikować. Do weryfikacji natężenia motywatora przyjęto skalę od -2 do +2. Odpowiedzi na pytania zawarte w teście RSMP pozwalają obliczyć – w jakim stopniu młody człowiek powinien realizować daną potrzebę (motywator), żeby osiągnąć poczucie spełnienia. W środku skali, w okolicach zera – potrzeby te są na poziomie średnim, im jest dalej od środka (w stronę -2 i w stronę +2) tym te potrzeby są silniejsze i tym większe mają dla nas znaczenie (silniej determinują nasze wybory i decyzje). Np. potrzeby o wartości -2 i +2 praktycznie w każdym momencie życia “domagają się” w człowieku tego, aby o nie zadbał. Jeśli tego nie zrobi będzie miał poczucie, że zachowuje się wbrew swojej osobowości, wbrew swojej naturze. Stąd znajomość swojego profilu RSMP lub RMP (w przypadku osób dorosłych) jest bardzo ważną rzeczą w życiu człowieka i znacznie mu je ułatwia.

RSMP (tak jak RMP) zwraca uwagę na to i wyraźnie pokazuje, że każdy człowiek jest inny, wyjątkowy i motywowany przez inne zadania, cele, dążenia, sposoby działania, pragnienia… Każdy profil (wynik testu) jest inny – uwzględnia indywidualność tej osoby, która wykonała test.
RSMP pokazuje co jest dla młodego człowieka ważne i na ile jest to ważne, a co w ogóle ważne dla niego nie jest, i raczej nie będzie. RSMP nie tyle bada zachowania młodzieży, RSMP wchodzi głębiej – pokazuje przyczyny takiego a nie innego zachowania dziecka. Widać jak na dłoni jego naturę, a zachowania właśnie z tego wynikają, z tego – jaką kto ma naturę.
RSMP pokazuje dokładnie czego młody człowiek potrzebuje oraz jak silne są te jego potrzeby!

Żeby poznać swój profil motywacyjny wystarczy odpowiedzieć na 128 pytań w siedmiostopniowej skali. Wynik ( przestawiony na wykresie słupkowym) to kwintesencja naszych możliwości, predyspozycji, sposobów myślenia i działania. Wskazuje także na to, jak kształtuje się hierarchia wartości danej osoby oraz przez pryzmat jakich wartości postrzegana jest przez nią rzeczywistość. Jak na dłoni można na tym wykresie odczytać cechy charakteru danej osoby, co jej pasuje, a co nie i z dużym prawdopodobieństwem opowiedzieć o tym jak zachowa się w różnych sytuacjach w życiu. Co więcej, na wykresie widać dokładną przyczynę niektórych zachowań naszych pociech. Np. to, że niektóre dzieci “nie uczą się” tak jakbyśmy od nich tego oczekiwali może wynikać nie z ich chęci, czy możliwości, a np. z takiego a nie innego profilu motywacyjnego zderzonego z określonym (jednolitym) sposobem nauki w szkole, która nie jest w stanie sprostać potrzebom tego właśnie dziecka. Jest 6 motywatorów, które decydują o tym jak dziecko podchodzi do nauki, i jakie (w takich warunkach jakie ma) osiągnie wyniki. Znając profil RSMP dziecka jesteśmy w stanie wskazać mu właściwą drogę, którą będzie szedł z poczuciem realizowania swojego potencjału, na miarę swoich możliwości. Czyli będzie się po prostu spełniał – w szkole, na studiach i później w pracy.

Istnieją miliony możliwych kombinacji różnych wartości przypisanych poszczególnym motywatorom, RSMP jest jednym z nielicznych narzędzi w pełni odzwierciedlających i pokazujących indywidualność każdego dziecka. Po wykonaniu testu otrzymujemy wykres słupkowy (przykładowy wykres widoczny poniżej) z konkretnym wymiarem motywacji dokładnie tego dziecka, które wykonało test – i to wynik w konkretnej liczbie. Od tego momentu mamy pełną świadomość jak bardzo silna jest każda potrzeba mego młodego człowieka, i jak go wspomóc w rozwoju. Wiemy jakie ma predyspozycje i talenty, a co nie jest jej domeną i raczej nigdy nie będzie (bo to nie jest zgodne z jego naturą). Wiemy też dokładnie jaki rodzaj zawodu (pracy) do niego pasuje, a jaki raczej nie, bo będzie się w tym męczył. Od tego momentu przed każdą ważną decyzją można wziąć do ręki wykres RSMP i podpowiedzieć tej młodej osobie co będzie dla niej najlepsze, aby czuła satysfakcję ze swojego życia i ze swoich wyborów.